Så enkelt kan du analysere din egen nettside


Hvis du skal opprette din egen nettside er det lønnsomt å følge med på utviklingen. Med verktøy som Google Analytics blir dette en enklere jobb, og det krever lite arbeid for å skape en god innsikt på nettsiden. I dette innlegget vil vi forsøke å forklare hvordan du kan bruke verktøy som Google Analytics og Google Data Studio, samt vise hvordan du kan få en analytisk oversikt i Shopify.

Google Analytics er et gratis analyseverktøy du enkelt kan koble til din nettside ved hjelp av en sporingskode. Dette verktøyet tar for seg ulike KPI´er (Key Performance Indicators), og gjør det mulig for deg å kartlegge antall brukere, sidevisninger, øktvarighet og hvilke land din nettsidens brukere stammer fra. Nedenfor kan du se et bilde som kan gi deg en rask oversikt over slike tall. For å finne denne oversikten ser du på menyen på venstre side, og trykker på “målgruppe” og deretter “oversikt”. Når du har kommet inn på denne siden kan du enkelt endre datoene øverst til høyre for å hente den informasjonen du trenger.

Sidevisninger

Et av målene vi hadde for vår eksamensoppgave var å øke antall sidevisninger på nettbutikken vår, og vi ønsket derfor å analysere disse tallene og se om våre aktiviteter på sosiale medier har hatt en positiv virkning. For å kunne lage en slik analyse brukte vi Google Data Studio, og inne på denne siden kan du enkelt innhente all data fra Google Analytics. For å lage et diagram over sidevisninger går du til den øvre menyen og trykker på “sett inn” og deretter “tidsrekke”. Programmet vil bruke antall sidevisninger som standard, så det eneste du trenger å gjøre er å endre de ønskede datoene i menyen til høyre.

Brukere

Et annet aspekt vi ønsket å analysere var hvilke kilder vi henter våre brukere fra, for dette er relevant for at vi skal vite hvilke plattformer vi skal ha aktivitet på. I diagrammet nedenfor kan du se hvilken kilde vi innhenter brukere fra, og antall brukere fra hver enkelt kilde. Slike analyser tillater oss altså å kartlegge hvilke plattformer som fungerer best for vår nettbutikk, og gir oss nyttig informasjon om hvor vi burde bruke mest energi for å produsere godt innhold. For å lage et slikt diagram i Data Studio velger du “stolpediagram”, og legger til “kilde/medium” og “brukere” på hver sin akse. Denne analysen forteller oss at vi henter flest brukere fra “(direct)/(none)”, som kan bety en feil med å lese av hvilken URL brukeren har trykket på, og fra LinkedIn og Facebook.

Øktvarighet

I sammenheng med antall brukere som besøker nettbutikken vår ønsket vi å se hvor lenge brukerne fra de forskjellige kildene befant seg på siden. For å gjennomføre en slik analyse kan du beholde samme stolpediagram som ovenfor, og kun endre x-aksen fra “brukere” til “gjennomsnittlig øktvarighet”. Det vi kan lese av analysene er at kildene vi henter flest brukere fra ikke nødvendigvis gir oss de brukerne som er lengst på siden. Vi kan heller se at det er brukere fra “google/organic” som befinner seg lengst på siden, og sannsynligvis er de brukerne vi bør fokusere mest på. Dette er altså brukere som finner deg på egenhånd ved hjelp av søk eller lignende, og ikke trykker på lenker fra sosiale medier.

Land og språk

En faktor vi ikke var særlig opptatt av i begynnelsen var hvilke land våre brukere stammet fra, og hvilke språk de brukte på nettleserne sine. Likevel fant vi ut at dette kan ha betydning for vår nettbutikk underveis i analysene, og har valgt å ta de med i dette innlegget. Når vi finner ut hvilket språk våre brukere benytter betyr det at vi kan tilpasse nettbutikken ytterligere for utenlandske brukere, som for eksempel å produsere innhold på engelsk og sørge for at nettbutikken er kompatibel for oversettelse til andre språk. Denne analysen kan du finne på både Google Analytics og Data Studio, og vi valgte å lage et dashboard i Data Studio for å skildre oversiktligheten rundt dette. I Data Studio kan du enkelt legge til de ulike diagrammene og tabellene du ønsker for å samle alle analysene. Dette gir en god oversikt for leserne, og vi føler dette er den beste metoden å bruke når man skal analysere data.

Google Analytics App

Som et tilleggstjeneste har Google Analytics sin egen app. Denne appen gjør det enklere for deg å følge kontinuerlig med på utviklingen av din nettside, og det krever kun at du har med deg en mobiltelefon. Vi har under eksamensperioden fulgt med på ulike tall på denne appen, uansett hvor vi er og hva vi holder på med. Nedenfor kan du se et par utklipp av hvordan denne appen ser ut.

Shopify

For vår nettbutikk bruker vi Shopify som plattform. Dersom du bruker eller ønsker å ta i bruk denne plattformen finnes det også analytiske programmer på denne siden. Når du har en nettbutikk på Shopify kan du enkelt gå på administrasjonssiden, og trykke på “analytics” i menyen til venstre. Dette tilbyr deg en side som gir deg data om inntekt, konverteringsrate og totale ordre. Disse analysene er ikke like utdypende som de du kan gjennomføre på Google Analytics, men tilbyr likevel en grei oversikt som er spesifikt mot nettbutikken.

Etter å ha lest dette innlegget håper vi du har fått innsikt i hvordan du kan benytte Google Analytics og Data Studio som verktøy. Disse verktøyene har vært svært verdifulle for å følge med på tallene på vår nettbutikk, og vi håper oppfølgingen av din nettsides tall nå kan bli litt enklere!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *