Min egen e-handelsplattform

Vår nettbutikk: https://www.drythespy.com

På Høyskolen Kristiania har vi fått i eksamensoppgave å etablere vår egen e-handelsplattform. Dette er en gruppeoppgave der jeg og Stian Saksvoll har arbeidet med utvikle en fungerende nettbutikk der du kan handle produkter og tjenester. I dette innlegget ønsker jeg å gå gjennom de ulike stegene i prosessen, og forklare de utfordringene vi støtte på underveis.

Planlegge prosessen

Det første spørsmålet vi stilte oss selv var – hva vil vi egentlig selge? Med en viss interesse for menneskers digitale hverdag begynte vi å lete etter nisjeprodukter vi kunne tilby på vår nettside. Vi fant ut at vi ville selge kameracovere til datamaskiner, smarttelefoner og padder. Grunnen til dette er at vi ser mange mennesker, spesielt studenter, som har teipet over kameraene på datamaskinene sine. Dermed tenkte vi at det måtte være en smartere løsning for å dekke over kameraene.

I enhver planleggingsprosess er det viktig med målsetting. Gjennom vårt studie har vi lært om OKR – Objective and Key Results. Dette er et styringssett for effektiv målsetting. Her valgte vi først et overordnet mål, før vi satt delmål som skal bidra til fremgang.

Måten vi tenkte å selge dette på var gjennom dropshipping. Det vil si at vi legger til produkter på vår nettside, og når mennesker bestiller disse sendes ordren videre til leverandøren som sender varene avgårde. Dette gjorde vi ved å lage en bruker på “www.oberlo.com” der du enkelt kan søke deg frem til ønskede produkter. Selv om dropshipping er en enkel måte å selge produktene finnes det flere ulemper. Blant annet vil du ikke ha kontroll over frakten og leveransetiden kan ofte være ganske lang. Du får heller ingen kontroll over kvaliteten, så det vil være en fordel å sjekke leverandører slik at du får et visst bilde over hva du kan forvente.

Etablere e-handelsplattformen

For å etablere e-handelsplattformen brukte vi “www.shopify.com”. Fordi dette var et skoleprosjekt fikk vi et spesielt tilbud, men du kan registrere deg gratis for 14 dager. Fordelen med slike sider er at du får veldig standardiserte programmer. Det vil altså ikke være behov for å programmere eller lignende siden de fleste funksjonene allerede er integrert.

I begynnelsen var det veldig mye nytt å lære seg, men underveis ble det mye enklere å forstå. Vi samarbeidet stort sett på alle punkter og var først og fremst opptatt av funksjonalitet. Etter vi var sikre på at alle knapper, snarveier og lignende fungerte som de skulle kunne vi begynne å fokusere på design.  I tillegg er det flere applikasjoner du kan legge til for å gjøre nettsiden bedre;

  • Stripe – betalingsprogram som lar deg akseptere både Visa, Mastercard og American Express
  • Oberlo – program for dropshipping, for enkelt å legge til produkter på din nettside
  • Judge.me – et program som lar menneskene på siden din legge igjen kommentarer eller rangere siden din
  • MailChimp – program for å samle inn e-postadresser, og gir deg en oversikt over alle du har samlet inn

Hva mer kan vi prøve?

Underveis i prosessen fikk vi et ønske om å prøve noe annet enn dropshipping. Vi ble veldig nysgjerrige på hva vi kunne få til og ville lage en ny utfordring for oss selv. Etterhvert fant vi ut at vi ville selge VPN, som er et digital tjeneste som skaper private forbindelser på ellers offentlige nettverk. Dette er selvsagt ikke noe vi klarer å produsere selv, så vi var nødt til å se etter andre større leverandører.

Etter mange e-poster klarte vi å komme oss inn i affiliate-programmer med to ulike VPN-leverandører. Affiliate-programmer handler om at vi markedsfører og henviser våre kunden til deres produkt eller tjeneste, mot en prosent eller sum av salget. Vi hadde lært om dette i forelesningene i digital markedsføring og vi ble veldig engasjerte over avtalene. Samtidig ga dette både markedsføringen og salget helt nye dimensjoner, da vi ikke lenger kun solgte fysiske produkter gjennom dropshipping. Dette var selvsagt veldig morsomt for oss da vi følte dette gjorde nettbutikken vår mye mer interessant.

Hvordan vi markedsførte nettsiden

Det er veldig mange forskjellige måter å markedsføre sin egen nettside på. Først og fremst la vi til en funksjon på nettsiden for å samle inn e-poster. Før vi åpnet nettsiden for handel ville du komme til en landingsside du kunne legge igjen e-posten din, for deretter å motta nyhetsbrev når vi lanserte nettsiden.

Vi valgte også å bevege oss inn på allerede eksisterende plattformer. Dette er plattformer som Facebook, Instagram og Youtube. Der har vi opprettet egne sider for å legge ut nyheter og informasjon.

Oppsummering

Dette har vært et veldig spennende prosjekt og en morsom eksamensoppgave. Å etablere din egen nettside kan by på mange utfordringer, men veldig mange lærerike situasjoner. Ved å bruke standardiserte plattformer som “Shopify” gjør du prosessen enklere for deg selv, men ved ambisjoner om masse trafikk og stor kapital vil nok andre skreddersydde programmer være å anbefale. Om ikke annet kan dette uansett være en morsom hobby med muligheter for å tjene noen ekstra kroner.

Skulle du ha noen spørsmål eller vil vite mer om min erfaring med å etablere min egen e-handelsplattform må du bare legge igjen en kommentar eller ta kontakt!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *